Titel: Det kristne valg/Kan vi bestå
Tanke: At vælge Kristus og stå holde fast ved det …
Tekst: Joh 14, 27: Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må
ikke forfærdes og ikke være modløst!
Indledning
Paulus skrev til Galaterne:
Nåde være med jer og fred fra Gud, vor Fader,
og Herren Jesus Kristus, som gav sig selv hen for vore synder for at rive os ud af den nuværende onde verden, efter Guds,
vor Faders, vilje!
Ham være ære i evighedernes evigheder! Amen. Gal 1, 3 – 5.
Hvem vil ikke gerne rives ud af denne onde verden?
Det må være ønsket for enhver virkelig sand kristen …
Ord til konteksten:
For at vi og ethvert andet menneske skal kunne opnå,
at blive revet ud af denne verden som ud af en brand,
så må der opstå en dyb kærlighed til Kristus i vore hjerter.
Alle i denne verden må tage stilling til,
hvad de vil
med Guds kærlighed til dem.
Alle har valget mellem at give sit liv og sit hjerte til Kristus,
eller at lade egoet vokse i sit indre.
Alle må gøre et valg
Hele bibelen er da
også fuld af beretninger om mennesker,
der stod i dette valg.
Vi står i dette valg, det gør alle, det gør vore unge mennesker
og det gør vore børn …
Daniels budskab om, at alle må vælge
I dag vil jeg begynde med at vise dig noget fra Daniels bog,
som jeg syntes er utroligt smukt.
Det handler om det at vælge
…
Daniels bog er jo fuld af fantastiske syner fra Gud
og beretninger om mennesker som du og jeg.
Noget af det mest kendte fra Daniels bog er nok synet om den
billedstøtte, som Nebukadnesar
så i en drøm.
Dem der interesserer sig for både bibelen og historien,
forundres over hvor fantastisk de forskellige metaller i
billedstøtten passer på verdensrigerne ned
gennem tiden.
Kapitel 7
I kapitel 7 er der en lignende drøm og dog helt anderledes.
Denne gang er det Daniel der får et syn om natten.
Nu er det fire forunderlige dyr der illustrerer
de samme
verdensrigers gang.
Både Nebukadnesars og Daniels drøm fortæller om,
hvordan Gud til sidst vil gøre en ende på denne verdens riger.
Drømmen om de fire dyr røber, at alle i vor verden kommer til
at stå til regnskab overfor den evige Gud.
Nu er det så det bliver meget interessant,
for imellem disse to profetiske
syner er
der placeret fire beretninger,
der på en intelligent måde fortæller om,
at vi alle står til regnskab over for Gud i himmelen.
Kapitel 3
I Kapitel 3har vi beretningen om hvordan Shadrak, Meshak
og Abed-Nego valgte at være tro overfor Gud i stedet for at
tilbede Nebukadnesars billedstøtte.
Også selvom
de blev smidt i ildovnen.
Kapitel 6
I kapitel 6 er det så Daniels tur til at få sin tro på Gud testet.
Kong Dareios var blevet lokket til at lave en lov der befalede alle
indbyggere i landet, at de i 30 dage kun måtte tilbede kongen.
Det kunne Daniel selvfølgelig ikke leve med, så han bad til
himlens Gud tre gange om dagen ligesom han altid havde gjort.
Og selvom
kongen var meget ked af det på Daniels vegne,
så var der ingen vej udenom, Daniel endte i løvekulen.
Både Daniel og hans 3 venner måtte vidne om deres tro på Gud,
med livet som indsats.
Gud valgte at redde deres liv, men det gør han ikke hver gang.
Både Johannes døber og Stefanus måtte betale med deres eget liv
…. og det har mange
andre også måttet.
Kapitel 4 (Kapitel 2,3,4)
Lad os nu se lidt ekstra på Nebukadnesar situation,
han er en væsentlig personlighed i Daniels bog.
Han måtte også tage personlig stilling til himlens Gud.
Da Daniel havde tydet drømmen om billedstøtten for
Nebukadnesar, så sagde Nebukadnesar:
Daniel 2, 47: Jeres Gud er i sandhed guders Gud,
Han
indrømmede Guds storhed,
men tog ikke imod ham som sin egen Gud.
Det var stadig kun Israelitternes Gud ikke hans egen Gud.
Senere da Nebukadnesar så hvordan himlens Gud bragte
Shadrak, Meshak og Abed-Nego levende igennem ildovnen,
så så udbrød han: Daniel 3, 28:
»Lovet være Shadraks, Meshaks og Abed-Negos Gud,
Her lovpriste han igen himlens Gud,
men han antog ham stadig ikke som sin egen personlige Gud.
I kapitel fire går Gud så endnu tættere på Nebukadnesar,
idet han giver ham en ny og spændende drøm.
Han
drømte om et mægtigt træ, der nåede helt op til himlen
og som alle både dyr og mennesker havde gavn af.
Nebukadnesar så derefter en vægter komme ned fra himlen
og råbe, at træet skulle fældes og alle dets frugter spredes.
Daniel fortæller derefter kongen, at synet betød,
at Gud ville tage al hans storhed fra ham,
hvis ikke han
omvendte sig
og levede et retfærdigt og barmhjertigt liv.
Et år senere i et øjeblik, hvor Nebukadnesar solede sig i sin egen
storhed, så ydmygede Gud ham ved,
at forvandle hans hjerte til et dyrehjerte.
Nebukadnesar kom til at æde græs sammen med køerne i 7 år.
Derefter omvendte han sig og angrede, hvorefter Gud gav ham
både kongemagten og hans
menneske hjerte tilbage.
Da sagde Nebukadnesar endelig: Daniel 4, 34:
Jeg Nebukadnesar, lovsynger, ophøjer og ære nu himlens konge.
Gud mødte Nebukadnesar og Babylons konge
bøjede
sig og tilbad universets Herre.
Kapitel 5
I kapitel 5 møder vi så Nebukadnesars barnebarn
Kong Belshassar, der holdt en stor fest.
Under festen vælger han
at håne himlens Gud ved at bruge guld
og sølvkarrene fra templet i Jerusalem til at drikke af.
Den fornærmelse svarede Gud på, ved at lade en hånd skrive på
væggen
i festsalen for øjnene af kongen og alle gæsterne:
Hånden skrev: Daniel 5, 25 – 28: mené, mené, teqél, ufarsín.
Og dette er ordenes tydning: Mené: Gud har talt dit kongeriges dage
og gjort ende på det. Teqél: du er vejet på vægten og fundet for let. Perés: dit kongerige er blevet delt og givet til mederne
og perserne.«
Kiasme
Det vi lige har set udfolde sig for vore øjne og øre, er en kiasme.
En form for pil, der peger på det helt centrale budskab.
1) Kapitlerne 2 og 7 fortæller os, at Gud styre universets gang
og at Gud til sidst vil dømme
og afskaffe al ondskab.
2) Kapitlerne 3 og 6 fortæller os,
at Guds folk til tider vil blive stillet på en alvorlig trosprøve.
3) Kapitlerne 4 og 5 fortæller os, at kun dem der vælger at
tilbede Gud af et ærligt hjerte har en fremtid i Guds rige.
For at du og jeg, og vore børn skal kunne vælge at gå i
Nebukadnesars fodspor; vælge at tilbede himlens Gud,
så må vi bede for hinanden.
Vi behøver Guds ånd i vore liv,
det er Helligånden der styrker os
og overbeviser os om sandheden.
Det var ikke
Daniel eller hans tre venner der overbeviste
Nebukadnesar, det var Guds egen ånd der gjorde det.
Du og jeg kan heller ikke overbevise nogen om at tilbede Gud,
men vi kan opmuntre hinanden og bede
for hinanden.
Åb 13 om, at alle kommer til at vælge
Med denne baggrund i Daniels bog,
så lad os se lidt på hvad Åb 13 fortæller os om det,
vi skal opleve i fremtiden.
Begyndelsen af kapitlet beskriver dyret fra havet.
Det er den magt profetierne i bibelen gav 1260 år til at føre krig
mod Guds hellige.
Historien bekræfter, at den
Romerske middelalderkirke i sandhed
førte krig mod de hellige igennem en lang periode.
Mange måtte ligesom Jan Huz betale med deres liv,
fordi de valgte at være tro mod Gud.
Men
middelalderkirken er ikke den eneste magt i Åb 13 der vil
gøre sig gældende på verdensarenaen.
Fra vers 11 beskrives et dyr der kommer op af jorden.
Lad os et øjeblik betragte dette dyr…
Ifølge vor kirkes udlægning, beskriver dette dyrs optræden
hvordan USA vil komme til at agere politisk
og religiøst i tiden frem mod Jesu genkomst.
Men hvad er det egentligt, det her dyr vil gøre?
Lad os læse Åb 13, 12: Det udøver hele det første dyrs magt for dets øjne; og det får jorden og dem, der bor på den, til at tilbede det første
dyr, det, hvis banesår blev lægt.
Altså vil det andet dyr få alle til at tilbede det første dyr.
Eller sagt lige ud, så siger teksten, at engang, måske snart,
så
vil USA få alle på moder jord til at tilbede Romerkirken
og dens ideologi.
Lad os fortsat læse versene 13 – 14: Det gør store tegn, så det endog får ild til at falde fra himlen ned på jorden for øjnene af menneskene. Det forfører dem, der bor på jorden, med de tegn, som det har fået givet at gøre for dyrets øjne, og siger til dem, der bor på jorden, at de skal lave et billede af dyret, der fik sværdhugget og kom til live.
Her er budskabet, at det andet dyr, det vil sige USA, vil få hjælp,
fra Satan til at forføre verdens befolkning,
så de
laver et billede af det første dyr,
det vil sige den middelalderlige kirke.
Hvis du syntes jeg drager for hurtige konklusioner,
så håber jeg, at du i det mindste fanger interesse
for disse
spændende tekster og giver dig til at studere dem ivrigt.
For Guds modstander vil igennem denne magt forsøge,
at forføre verdens befolkning i den
sidste tid.
Og dette vil ske med meget mægtige og overbevisende tegn.
Når vi beder for vore børn og os selv,
at vi må blive rodfæstede i Kristus, så er det ikke
for sjov.
Lad os se lidt mere på det første dyr, hvordan var det egentligt?
Middelalderkirkens kendetegn var, at den blandede religiøs
og politisk magt sammen.
Den brugte
politisk magt til at gennemtvinge sin religion.
Sammenhængen i Åb 13 fortæller i os i al sin enkelhed,
at verden er på vej ind i en periode,
hvor politisk magt igen vil blive
anvendt af kirken til at tvinge
en ensretning af masserne igennem.
Lad os læse vers 15:
Og det fik givet at blæse livsånde i dyrets billede, så dyrets billede også kunne tale og få
alle dem dræbt,
der ikke vil tilbede dyrets billede.
Shadrak, Meshak og Abed-Nego blev presset til at tilbede
Nebukadnesars billede støtte, vi eller vore børn kan også inden
længe blive presset til at skulle tilbede dyrets billede.
Verden vil forvente, at vi bøjer os for tidens politiske
og religiøse verdenssyn til fællesskabets bedste som man
siger.
Der bliver nul tolerance,
Nebukadnesar gjorde ildovnen ekstra varm ….
Dyrets billede kommer heller ikke i fremtiden til at vise sine
modstandere nogen nåde
….
Lad os så læse kapitel 13, 16 - 17:
Det får alle, store og små, rige og fattige, frie og trælle, til at sætte et mærke på deres højre hånd eller deres pande, så
ingen kan købe eller sælge undtagen den, der bærer dette mærke, dyrets navn eller dets navns tal.
Her bliver det rigtigt spændende ….
På et tidspunkt vil dyret fra jorden få
alle til at tage et mærke på
deres hånd eller pande.
Der er mange fantasier i verden om, hvad dette mærke er for
noget, men lad dig ikke vildlede.
Det
er ikke en chip eller en stregkode.
Moses sagde om Guds ord …..
5 Mose 6, 8 – 9: Du skal binde dem om din hånd som et tegn,
de skal sidde på din pande som et mærke,
Det vi har i panden, det
er vores tanker og det vi har i hånden,
det er vore handlinger.
Gud ønsker, at vore tanker og handlinger skal være i
overensstemmelse med hans gode vilje.
Men verden kommer åbenbart
endnu engang til at opleve,
at en jordisk magt vil betvinge folks tanker, tro og handlinger.
Spørgsmålet er, hvordan kan du og jeg undgå dette mærke ….
hvordan kan vi
modstå presset fra vore omgivelser …..
hvordan kan vi være tro mod Gud
og gå mod strømmen i denne verden ….
Hvordan kan vi stå fast, når det bliver
vores tur til at stå ansigt til
ansigt med en ild ovn eller en løvekule?
Hvordan kan vi stå fast,
når vi er ved at miste alt det vi har i denne verden?
Hvordan står vi fast?
Vel Gud har et sidste budskab til verden,
som skal hjælpe os igennem den tid der kommer,
og det finder vi i Åbenbaringen 14.
a) Den første engels budskab
Lad os læse vers 7: og englen sagde med høj røst: Frygt Gud og giv ham ære, for timen er kommet, da han dømmer. Tilbed ham, som har skabt himmel og jord og hav og kilder.
Denne tekst beskriver hvad det er vi som menighed ønsker for
ethvert barn, ung eller voksen.
I troen på Kristi gerning for os, så håber vi….
At vi alle må leve i gudsfrygt, det
vil sige et personligt
og levende forhold til Gud.
At vore liv må komme til at ære og herliggøre Gud,
så vi kan være parat til at møde Kristus i skyerne når
han
kommer igen snart.
At vi må finde glæd ved at tilbede den Gud,
der skabte hele universet og alt det vi har omkring os.
b) Åndens frugt
Gud har jo lovet os, at lade sin Ånds frugt komme til syne i vore
liv.
Nemlig: Gal 5, 22 – 23: kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed,
trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.
c) Åb 14, 12
Når Kristus på den måde fylder os med noget af sig selv,
så vil vi også
være så sikkert forankret i ham,
at vi ved hans kraft vil bestå.
Også selvom Guds ord fortæller os, at
Åb 14, 12: Her kræves der udholdenhed af de hellige, dem,
som
holder fast ved Guds bud og Jesu tro.«
Forvisningen
a) Joh 10, 28 det evige liv er sikret
Det hele er egentligt ganske simpelt.
Hvis vi
lytter til Kristus og følger den vej han viser os,
så har Kristus disse ord til os:
Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig,
og jeg giver dem evigt liv,
og de skal aldrig i evighed gå fortabt, og ingen skal rive dem ud af min hånd.
Appel
Når du har valgt Jesus og er forankret i ham,
når han betyder alt for dig.
Når
du er villig til at slippe alle dine jordiske besiddelser.
Ja selve livet om det skulle være.
Når du villigt vandre i Kristi fodspor,
så vil du også komme til at juble og tilbede
ham i al evighed.
Amen
Har du tænkt over hvad sand omvendelse er?
Det eneste middel (mod synden) for vores kirker, for vores familier og for enkeltpersoner er fuldstændig overensstemmelse med Guds vilje og karakter ..... Guddommelig nåde skal modtages dagligt, ellers vil ingen forblive omvendt. Forløserens lidelser i hans liv og i hans død gør det muligt for mennesket at vende tilbage til sin loyalitet (over for Gud) og blive forædlet og ophøjet.
Review og Herald 14. september 1897
Hvad er sand kristen vækst og er den overhovedet vigtig?
Den, der er optaget af sig selv, kan ikke vokse og bære frugt. Hvis du har taget imod Kristus som din personlige frelser må du glemme dig selv og prøve at hjælpe andre. Tal om Kristi kærlighed og fortæl andre om, hvor god han er. Udfør enhver gerning, som du bliver stillet over for. Hav en byrde for dine medmennesker og gør alt, hvad der står i din magt, for at søge at frelse dem. Eftersom du tager imod Kristi Ånd, den ånd, der viser sig i uegennyttig kærlighed og tjeneste for andre vil du vokse og bære frugt. Åndens frugter vil modnes i dit liv. Din tro vil vokse, din overbevisning blive dybere og din kærlighed fuldkommengøres. Kristi billede vil genspejles mere og mere i dig i alt, hvad der er rent, ædelt og smukt.
"Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed
og selvbeherskelse." Gal 5, 22. Denne frugt kan aldrig forgå, men vil modnes til en høst til evigt liv.
"Når frugten er tjenlig, tager han (Kristus) straks seglen frem; thi høsten er inde." Kristus venter med længsel efter at se sit billede åbenbaret i sin menighed. Når Kristi karakter genspejles i al sin fuldkommenhed i hans folk, vil han komme for at tage dem til sig.
Det er ikke blot enhver kristens forret at vente på Guds dags komme, men også at fremskynde den. 2 Peter 3, 12. Hvor hurtigt ville ikke hele verden blive tilsået med evangeliets sæd, hvis alle, der bekender sig til at tro på hans navn, ville bære frugt til hans ære.
Den sidste store høst ville hurtigt modnes, og Kristus ville komme for at indsamle det dyrebare korn.
Kristi Lignelser side 56